Perkawinan
minangka bab sing wigati banget, kejaba kanggo
pengantene uga kanggo kulawarga saka pihak lelorone. Mula upacara
perkawinan dadi kegiatan sing sakral, kebak makna simbolis, pitutur lan
pangarep-arep, sarta donga panyuwunan marang Kang Maha Kuasa.
Tata
cara penganten Jawa iku pancen mawarna-warna, gumantung dhaerahe. Wondene makna
simbolis kang digunakake iku ing antarane:
1.
Janur
Ngemu
rasa yen manungsa iku asale saka nur (cahaya), yaiku nur cahyaning Hyang Agung,
saka bapa Nurasa, lan ibu Nurbuwat. Tetelune jumbuh dhuk dumadine donya iki
saka purbaning Hyang Suksma.
2.
Godhong Ringin
Ngemu
rasa ayem angayomi marang kabeh kulawargane, tansah asih tuhu kaya asihe Gusti.
Werdine, madhep mantebing sedya tan wedi ing pakewuh anggayuh reh kautaman,
suthik tumindak asor budi nistha lan tinggal kaprawiran.
3.
Kembar Mayang
Kembar
iku padha, ora geseh ing warna. Mayang iku werdine katon wujud loro, nanging
sayekti sawiji. Werdine, pindha jumbuhing karsa ngayahi kawajibaning bebrayan,
abot-entheng, bungah-susah disangga bebarengan.
4.
Degan Loro
Maknane,
ndhungkap asmara, pepasihan karonsih amrih tumuwuh memayu bumi budayaning urip.
Yektine, mudha utama yen wis bisa ngrenggani wajibing urip, uripe wong
bebrayan.
5.
Wit Gedhang sing thukul wor pisange
Pasemone,
yen wis diwasa kudu tumungkul, aja sepi sawernaning ngelmu kang nyata murih
slamet tan ana sambekala.
6.
Iketaning pari rong gegem, tebu wulung
sing wutuh godhonge lan bongkot pucuke temu rose
Pari
utawa pantun, werdine lestari uatawa lestantun oleh palakrama, raket pindha
Sri Sadana lan Pertiwi. Tebu wulung tegese mulung
muleng trusing kalbu anggone ngesthi nugrahaning Gusti.
Bab
tebu lan cengkir ana sawenehe wong sung nggunakake jarwa dhosok (negesi
kanthi ngothak-athik sakarepe dhewe). Jarene tebu iku antebing kalbu, lan cengkir iku kencenging
pikir. Janjane, maknane tebu iku dudu
antebing kalbu, nanging tebu iku duweni rasa manis, dene cengkir iku ana banyune sing wening. Werdine, supaya wening ing pikir, meneb ing kalbu anggone
bakal netepi kuwajibaning urip ing bebrayan agung.
7.
Tarub, bleketepe, godhong alang-alang,
lan godhong kluwih
Tarub
iku prelambang tumurune widodari pitu jroniing wengi midodareni. Bleketepe
werdine tanpa rubeda ing karya sirnaning sakeh drubiksa. Ana sawenehe wong sing
nggunakake jarwa dhosok kanggo negesi tarub,
jarene ditata ben enggal murub.
Semono
gedhening pangarep-arep manungsa marang Gusti Allah nganti nganggo simbol-simbol
sing ana ing paesan-paesan lan rerenggan, kayata: Godhong alang-alang tegese
nyuwun supaya ora ana alangane. Dene godhong kluwih ngemu werdi nyuwun ben
rejekine, ngelmune, keslametane, kabeh luwih-luwih, lsp.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar